Hyötyajoneuvojen FMS-standardi: kalustonhallintajärjestelmä

Kirjoittaja Tawfeeq Ahmad

Kuva hyötyajoneuvojen FMS-standardista: kalustonhallintajärjestelmä(Kuvan lähde: iWave Systems)

Hyötyajoneuvojen kuljettajien haasteet ovat valtavia toimitusketjun ja sähköisen kaupankäynnin lisääntyneiden vaihteluiden vuoksi. Hyötyajoneuvojen valmistajat usein vuokraavat ajoneuvoja, ja niitä käytetään pitkiä aikoja äärimmäisissä työolosuhteissa. Siksi on tärkeää, että niiden omistajat voivat valvoa niiden sijaintia ja muita tärkeitä parametreja käytön tehokasta hallintaa varten. Sellaisia parametreja kuten sijaintia, käyttöaikaa, moottorin suorituskykyä ja moottoriparametreja on seurattava jatkuvasti, jotta näiden ajoneuvojen vikaantuminen voidaan estää ja ajoneuvojen käyttöikää voidaan pidentää.

Mikä on FMS-standardi?

Fleet Management Systems (FMS) on rajapinta-standardi hyötyajoneuvojen tietoihin. FMS on lisärajapinta eri hyötyajoneuvovalmistajien ajoneuvotietoihin, ja sitä pidetään maailmanlaajuisena standardina. Tuettavat tiedot riippuvat ajoneuvon elektronisesta ohjausyksiköstä (ECU).

FMS-rajapinta on suunniteltu ainoaksi rajapinnaksi, joka mahdollistaa turvallisen tietoyhteyden sisäiseen verkkoon, koska suora yhteys ajoneuvon sisäiseen väyläjärjestelmään voi heikentää ajoneuvon luotettavuutta. Kuusi eurooppalaista valmistajaa – Daimler AG, MAN AG, Scania, Volvo, DAF Trucks ja IVECO – kehittivät FMS-standardin vuonna 2002. Standardi mahdollistaa valmistajasta riippumattomat sovellukset ja telematiikkadatan käytön. Kalustonhallinta auttaa yrityksiä hallitsemaan keskitetysti hyötyajoneuvojen optimaalista käyttöä.

Kuva puoliperävaunuista(Kuvan lähde: iWave Systems)

FMS-standardin kehitys vuosien mittaan

  • FMS-standardi 1.0 julkaistiin vuonna 2002. Se tuki sellaisia ajoneuvon tietoja kuten nopeus, elektroninen moottorinohjaus, polttoaineen kulutus, ajoneuvon paino, moottorin kokonaistuntimäärä, ajoneuvon tunnistenumero, ajopiirturitiedot, huoltoväli/ajomäärä ja moottorin jäähdytysnesteen lämpötila.
  • Linja-autojen FMS-standardi (ver. 00.01) julkaistiin vuonna 2007 valmistajien Daimler Buses, EvoBus GmbH, MAN Truck & Bus AG, Scania CV, Volvo Bus Corporation, IrisBus Iveco ja VDL Bus International B.V busseille ja linja-autoille. Alkuperäiseen ”FMS-standardiin 1.0” viitattiin myös nimellä ”kuorma-autojen FMS-standardi”.
  • FMS-standardi 2.0 julkaistiin vuonna 2010. Se tarjosi FMS-standardiin 1.0 verrattuna enemmän tietoja, kuten ympäristöolosuhteet, kuljettajan tunnistetiedot, polttoainetalous, PTO (tehon ulosotto) -tiedot sekä tarkat polttoaineen kulutustiedot.
  • Yhdenmukaistettu FMS-standardi 3.0 linja-autoille ja kuorma-autoille julkaistiin vuonna 2012.
  • FMS-standardi 4.0 julkaistiin vuonna 2017, FMS-CAN-liitäntä on Scanian CAN-liitäntä FMS-standardiviestejä varten.

Telematiikka ja FMS-standardi

Telematiikka varmistaa yhdessä kalustonhallintajärjestelmän kanssa, että ajoneuvot toimivat sujuvasti, pyrkivät jatkuvasti parantamaan suorituskykyä, pystyvät pitämään käyttökustannukset mahdollisimman pieninä ja noudattavat viranomaisten määräyksiä. Tämä tarjoaa huomattavia etuja, koska se säästää aikaa ja kustannuksia, jotka menisivät hätäkorjauksiin ajoneuvon hajotessa tien päällä.

Seuraavassa on lueteltu muutamia hyötyjä, joita FMS-standardin mukainen telematiikka tarjoaa hyötyajoneuvoissa:

  • Helppo pääsy diagnostiikkatietoihin vikojen nopeaa tunnistusta ja vianmääritystä varten
  • Etäpääsy moottoreiden hyötysuhteeseen ja kriittisiin tiloihin
  • Ajoneuvon käyttöajan varmistaminen ehkäisevällä/ennakoivalla kunnossapidolla
  • Välitön ilmoitus laiminlyövästä käytöstä, vahingoista ja varkauden yrityksestä
  • Parempi asiakastyytyväisyys, sillä vikoja ilmenee harvemmin ja vianmääritys on tehokkaampaa
  • Polttoaine-, huolto- ja käyttökustannuksien vähentäminen
  • Hätäkorjauksien ja huoltoaikojen ennakoiminen yksinkertaisemmalla riitojen käsittelyllä
  • Resurssien älykäs kohdentaminen
  • Kadonneiden ajoneuvojen jäljitys ja löytäminen

iWave-telematiikkalaitteisto FMS-järjestelmää varten

Yhteys hyötyajoneuvoihin voidaan muodostaa käyttämällä iWaven telematiikan ohjausyksikköä tai telemaattista yhdyskäytävää. Telematiikkaratkaisuihin on integroitu useita CAN-, RS232-, RS485-portteja, analogisia ja digitaalisia tuloja, ja ne käyttävät pitkän matka viestintään 4G-, Wi-Fi- tai Bluetooth-verkkoa. Tehokas mikroprosessorikäyttöinen telematiikkaratkaisu tarjoaa joustavan ja läpinäkyvän ohjelmiston. Näin se on yhteensopiva erilaisten hyötyajoneuvomerkkien ja -mallien kanssa.

Kuva telematiikan ohjausyksiköstä ja telematiikan yhdyskäytävästä(Kuvan lähde: iWave Systems)

FMS-arkkitehtuuri J1939-protokollapinolla

iWaven kehittämä SAE J1939 -pino perustuu ANSI C -standardiin, ja se tukee kaikkia SAE J1939 -protokollan spesifikaatioita, jotka tarvitaan datan lukemiseen linja-autoista ja kuorma-autoista. Pino toimii laajennetulla 29-bittisellä CAN-tunnisteella ja tukee kaikkia vakiomuotoisia baudinopeuksia (100 kbps, 125 kbps, 250 kbps, 500 kbps ja 1000 kbps). iWave-pino toteuttaa automaattisen baudinopeuden tunnistusmekanismin, jonka avulla ulkoinen diagnostiikkatyökalu/dataloggeri löytää ajoneuvon tukeman baudinopeuden ja käynnistää laitteen ja ajoneuvon elektronisen ohjausyksikön (ECU) välisen kommunikaation. Pinon avulla laite voi tulkita kaikentyyppisiä ajoneuvon elektroniselta ohjausyksiköltä (ECU) saatuja SAE J1939 -standardin mukaisia viestejä.

Kuva J1939-protokollapinosta(Kuvan lähde: iWave Systems)

SAE J1939 -ohjelmistopino tarjoaa tehokkaan tavan lukea FMS-standardiparametreja. FMS-data voidaan yhdistää J1939-dataan, esimerkkinä GPS-paikannus, ajopiirturitiedot ja anturilukemat, mikä tarjoaa universaalin viestintä- ja tietolähteen.

Seuraavat tiedot lähetetään kuorma-automerkin FMS-rajapinnan kautta ja SAE J1939 -standardin mukaisesti:

  • Kaasupolkimen asento (0–100 %)
  • Akselipaino (kg)
  • Jarrukatkaisin (päällä/pois)
  • Kytkinkatkaisin (päällä/pois)
  • Vakionopeudensäädin (päällä/pois)
  • Moottorin jäähdytysnesteen lämpötila
  • Moottorin nopeus
  • FMS-standardin ohjelmistoversio (tuetut tilat)
  • Polttoaineen määrä (0–100 %)
  • Korkearesoluutioinen ajoneuvon etäisyys
  • Tehon ulosotto (PTO) (tila/toimintamuoto)
  • Huoltoetäisyys
  • Ajopiirturitiedot
  • Moottorin kokonaistuntimäärä (h)
  • Käytetty polttoaine yhteensä (litroina käyttöiän alusta)
  • Ajoneuvon tunnistenumero (ASCII)
  • Ajoneuvon parantaminen (yleisesti)
  • Ajoneuvon nopeus (pyörien mukaan)
  • Ajoneuvon nopeus (ajopiirturin mukaan)

iWave suunnitteli pinon täysin räätälöitäväksi, jotta käyttäjät voivat määrittää ominaisuuksia ja hienosäätää pinoa loppusovelluksen vaatimusten mukaiseksi. J1939-protokollapinoa käytetään maailmanlaajuisesti hyötyajoneuvosovelluksissa.

J1939-protokollapinolla varustettujen iWave-telematiikkaratkaisujen tarjoama lisäarvo:

  • Helppokäyttöiset API-rajapinnat
  • Päästä päähän -ratkaisutarjonta telematiikkaratkaisuille
  • Tuettu kaikissa saatavilla olevissa kerneliversioissa.

Jos sinulla on kysymyksiä ja haluat lisätietoa, voit ottaa yhteyttä iWaveen osoitteessa mktg@iwavesystems.com

Lisätietoja:

  1. Telematiikan ohjausyksikkö
  2. Telematiikan yhdyskäytävä
  3. FMS (Fleet Management System)

Disclaimer: The opinions, beliefs, and viewpoints expressed by the various authors and/or forum participants on this website do not necessarily reflect the opinions, beliefs, and viewpoints of DigiKey or official policies of DigiKey.

Tietoja kirjoittajasta

Image of Tawfeeq Ahmad

Tawfeeq Ahmad

Tawfeeq Ahmad johtaa iWave Systems Technologies Pvt. Ltd:n tuotemarkkinointia. Tawfeeqin intohimona on elektroniikka ja sekä markkinointi että myynti kiinnostavat häntä. Hän pyrkii auttamaan organisaatioita ympäri maailmaa vähentämään kehityssyklejä ja tehostamaan tuotekehitystä iWaven sulautetun asiantuntemuksen avulla. Tawfeeq on suorittanut elektroniikan ja viestinnän kandidaatin tutkinnon sekä markkinoinnin MBA-tutkinnon, ja hänen tavoitteenaan on skaalata iWave Systems maailmanlaajuiseksi johtavaksi tuotekehitysorganisaatioksi.